Jak najlepsza reklama

Jak mówią marketingowy, reklama jest dźwignią handlu. Sceptycy natomiast odpowiadają, że dobry produkt obroni się sam. Dla ekonomistów reklamy to pieniądze. A czym są one dla internautów? Z pewnością chlebem powszednim. Z jednej strony narzekają na nie, a z drugiej wiedzą, że utrzymanie serwerów, więc i domen internetowych, kosztuje. Z drugiej strony, nie mają oni innego wyjścia, jak przyzwyczaić się do reklam, skoro zewsząd są nimi atakowani: na portalach informacyjnych, na blogach, w e-mailu, w GG.

Reklamy internetowe znajdują się na niemal każdej witrynie. Po otwarciu strony pojawiają się billboardy. Często wędrują one wraz ze stroną, czyli po przesuwaniu strony w dół, reklama wciąż znajduje się na tym samym poziomie wzroku. Innym rodzajem reklamy jest sponsorowany link, umieszczany po bokach strony lub na przykład wpleciony w tekst jako Adkontekst. Coraz częściej stosowana w kampaniach jest reklama pojawiająca się przed właściwym nagraniem wideo i trwa ona do kilku sekund. Wiadomo bowiem, że cierpliwość internuaty wyczerpuje się po siedmiu sekundach.

Celem wszelkich działań marketingowych prowadzonych w internecie jest nie tylko sprzedaż produktu, ale również często zainteresowanie jakąś akcją, projektem czy inną ciekawą inicjatywą. Dlatego też takie reklamy bywają kontrowersyjne i szokujące. Inaczej nie przekonałyby internautów do włączenia się w jakiś nowy projekt, na przykład do zarejestrowania się w nowym serwisie lub skorzystania z innowacyjnej usługi internetowej. Najważniejsze jest by były one umieszczone na stronach o dużej oglądalności, co zapewniłoby reklamie dużą liczbę kliknięć.

Wbrew pozorom, formą reklamy internetowej są również łańcuszki przesyłane przez komunikatory lub pocztę wewnętrzną serwisów społecznościowych. Traktowane są one z takim samym cynizmem jak spam dostarczany klientom poczty elektronicznej. Jednakże nawet takie rodzaje reklamy (marketing wirusowy), choć niezbyt lubiane, muszą przynosić efekty, skoro są nadal praktykowane.