Handel internetowy

Zakupy są nieodłączną częścią życia konsumpcyjnego społeczeństwa, jakim stał się zbiór ludzi z początkiem XXI wieku. Zjawisko jest na tyle poważne, że coraz więcej ludzi popada w zakupoholizm. Jest to choroba, która nie tylko czyści kieszenie, ale także powoduje, że człowiek nie liczy się z innymi potrzebami. W dobie rozwoju internetu zyskało ono nowy wymiar – uzależnienia od e-zakupów, czyli tych dokonywanych w sieci. Mowa tu zarówno o aukcjach internetowych, jak i całych e-sklepach.

Aukcje internetowe działają już od wielu lat. Jeden z nich, najpopularniejszy w kraju i mający oddziały za granicą, umożliwia kupno niemal każdej rzeczy. Produkty i usługi podzielone są na kategorie. Co ciekawe, wśród nich znajdują się również oferty wynajmu nieruchomości, oferty pracy, jak i propozycje wyjazdów turystycznych. Nie wychodząc z domu, dzięki portalowi aukcyjnemu można załatwić właściwie niemal wszystko. W związku z tym, nie brakuje tu pokus. Często kupuje się rzeczy wcale niepotrzebne, ale z drugiej strony, tańsze niż w normalnych sklepach.

Od portali aukcyjnych rozpoczęło swą działalność wielu sprzedawców. Z czasem przenieśli się oni do swoich normalnych sklepów, albo założyli osobne sklepy internetowe. Aukcje to nie jedyne miejsce, gdzie można zrobić w sieci zakupy. Nie brakuje w sieci właśnie e-sklepów. Są to już strony o węższym zastosowaniu, produkty zalicza się do wybranej, konkretnej branży, np. samochodowej, czy florystycznej. Aby sprawnie działała, potrzeba dobrych serwerów, gdyż ludzie robią w sieci zakupy o każdej porze.

Jak wiadomo, handel nie może istnieć bez reklamy. Maksyma „reklama dźwignią handlu” ma swoje odzwierciedlenie także w internecie. Sklepy internetowe chętnie reklamują się na portalach, czyli stronach informacyjnych, ale dotyczących danej branży. Często widoczna jest również wymiana barterowa czy reklama na portalach aukcyjnych. Większe sklepy, jak e-księgarnie, reklamują się w wielu miejscach, ale tak naprawdę twórcy sklepów internetowych zazwyczaj nie mają zbyt wielkich funduszy na działania marketingowe.